Sunday 18 July 2010

MaSaLAH Ni LaGI

satu kejadian ari ini buat aku teringat kisah2 di zaman muda ku. ceh, macam sudah tua ja aku kan?? waktu2 di sekolah la maksud aku..

di sekolah dulu kan nda boleh couple2 ni.. berdua2an jak, ada jak gosip2 liar yg nda sedap,lagi gila kalu yg mau dikapel 2 senpai. mesti dapat panahan cinta dendam mati la ko lepas ni dari senpai2 perempuan.. jeles la 2...

lagi gila kalu nanti kena sindir2 tiap kali jumpa. lagi panas kalu kita kena panggil lagi pegi dorm. tensen2... ada jugak orang begitu kan,... sepatutnya yg dimarah 2 kan lelaki yg mau ngada2 usha2 budak2 batch aku???

nah, masuk ek cerita aku setelah penat2 aku tulis gambaran di atas ni kan?? ari ni aku ditegur begitu, tapi masalah dia aku nda kapel k...

tapi kan, apa pun teguran itu, harus ada caranya. harus dilihat isi teguran tersebut, siapa akan diberikan teguran tersebut, suasana ketika mahu memberi teguran, serta segalanya.. bukannya main tegur jak ikut suka..


punya etika nda??? k, kalu mau ayat kasar, nada adab ka?? bukankah nda bagus kalu teguran itu sampai mengaibkan orang?? isyh3.... susah betul benda ni kan??


kita rasa benda 2 salah jak, terus tegur. kasar2 pula 2.. bukan suma orang punya bentuk penerimaan yg sama kan?? boleh putus kawan tau... kalu putus jak nda pa, kalu benci terus macam mana??tengok muka jak pun menyampah betul!!! hilang hormat ka??

hati2 dong kalu mau bilang apa2 sama orang?? ada caranya mau menegur orang, apatah lagi kalu isi teguran itu berkaitan dengan isu2 sensitif. fikir2 dong!!!!

post ini untuk diri oshn sendiri jugak, agar kita lebih berhati2 dalam memberi teguran sama orang. niat yg baik boleh memberi kesan yg buruk jika salah caranya kan???

No comments:

Post a Comment