Friday 9 July 2010

::::BiRU mEReKA BeRBeZa::::

exp. last tuk sem ni. best betul, tapi last exp. ni mendou sikit. kena cek betul2 warna biru. best betul exp. ni, selain aku macam nda buat apa2 sangat.. tapi kali ni aku buat exp. dengan Suitake dan Takahashi.. hi3( suma jeles tengok aku....)

biru yg terhasil cantik sangat. dari biru sapphire, biru kehijauan macam mata frodo lord of the ring, biru hijau cantik macam laut Tsunoshima, kalu nda boleh bayang, biru laut di bali. fuhhhh, cantik...

bukan warna biru 2 jak tau, ada warna biru macam nila, biru purple, biru gelap sangat macam laut dalam dan banyak lagi warna biru..

mesti pelik, apa la c oshn ni buat dalam exp. ni kan? sebenarnya hanya 1 warna biru saja yg diperlukan, tapi kalau kita terlebih 1 titik jak EDTA, warna biru yg terhasil akan berbeza. 2 yg terhasil begitu banyak warna biru..

makna dia exp. nda berapa jadi . secara ayat kasarnya eh...

warna purple BT pun cantik. ada yg gelap tapi bila campur dengan air paip jak warna dia purple pink yg sangat cantik. hurm...., teruk otak aku ni eh. warna pula yg aku fikir kan?? 2 yg exp. slh jak.. ha3

tgh2 kemas2 mau balik, sebab ari ni last exp., kena la kemas2 sikit. tau nda tempat cuci buret ka, piipet ka yg bentuk silinder n ada air la of course. aku nda tau la nama dia, tapi benda 2 untuk cuci benda2 2 la...

time kemas2 2 tiba2 shinsuke terlanggar sikit jak hos benda 2, terus keluar suma air.. ha3, kalu korang nampak kejadian 2, dengan muka shinsuke, memang lawak gila. nasib cepat, jadi lepas ttup paip n buka 1 lg hos lain, air nd la keluar banyak..

tapi basah la jugak meja dan lantai, kena mop.. baru jak abis mop, takachan pula terlanggar benda 2, keluar lagi air. kali ni dengan aku2 sekali kena sikit air 2.. sabar jak la. hahahahaha, serius memang lawak gila kejadian 2. nasib cigu teda.

nda pa la, last exp. hihihihi

takachan ni baik dan best jadi kawan aku rasa.. mau jadi kawan dia.. uwa~

untuk sepa yg nda belajar chem, aku bagi la word yg mungkin kamu nda tau.

EDTA:ethylenediaminetetraacetic acid
EDTA is a polyamino carboxylic acid and a colourless, water-soluble solid. It is widely used to dissolve scale. Its usefulness arises because of its role as a hexadentate ("six-toothed") ligand
and chelating agent.After being bound by EDTA, metal ions remain in solution but exhibit diminished reactivity. EDTA is produced as several salts, notably disodium EDTA and calcium disodium EDTA.


BT 2 aku pun nda tau apa english atau malay, tapi dia warna merah purple pekat. cantik la..



No comments:

Post a Comment