Wednesday 21 July 2010

::::mELaLuT la3x ::::

tengah sakit2 badan, mata, telinga, dan perut ni la c sony ni buat hal. nda mau pula import lagu2 aku mau masukkan dalam mp3. ni memang la ,..$&### aduh!!! sakit betul ati aku..

benci pada c sony!!!

sekarang ni lagi ngelamun, nada mud langsung mau study sedangkan c biology punya exam jak sudah mau dekat, tambah lagi banyak pula. kena hafal 20 amino acid 2 lagi.. aduh~

tadi last kelas org. chemi dengan kamimura sensei.. sedih nya.. aku tau dan beliau juga tau aku mesti study betul2 tuk dapat result yg cemerlang kali ni. midsem yg sedikit berantakan tapi save, final exam yg agak cemerlang tapi tidak terbilang.

so, camana last exam?

muka dia pun sedikit risau, muka aku ni lagi la, macam ada ribut taufan. macam angin UBE yg merosakkan tudung aku dari mula aku keluar rumah pagi tadi dan sekali gus merusakkan mood aku....

nasib beliau telah menunda tarikh exam. fuhhh, selamat.

panas UBE dan teriknya sinaran matahari ari ini menyilaukan pandangan sekali menyakitkan kepala dan kening. kenapa kening sakit? sebab dari tadi aku kena kecikkan mata hadapi silauan sinaran. 2 la pasal kening aku sakit...

oshn, cepat la rasa exam 2 ada.. study la, macam mana mau balik rumah dengan cerianya kalu nda yakin boleh dapat keputusan yg membanggakan???

kali ni, sebab teda moral of the story, aku mau kongsi 1 word dari bio.
UMAMI. sepa tau apakah gerangan menatang ni??

ok, meh aku bagi tau. umami ni adalah salah satu dari 5 rasa yang kita ada.selain masam, manis, masin, pahit. tawar 2 bukan rasa tau.. perkataan ni sebenarnya word jepun, 旨味 yg bermaksud rasa yg sedap. klu bi good taste or good flavour.

kalu orang jepun, durg describe umami ni kalu makan sashimi la selalunya. dia rasa sedap daging, ikan, cheese, mushroom and etc. ala, mama2 kan selau cakap daging ni manis kan? sedangkan sama jak aku rasa.

tapi kan sebenarnya rasa dia macam mana eh??

ha~ ni yg susah pasal c umami ni. sebab kita teda perkataan untuk word ni. tapi kan aku rasa aku boleh bagi contoh yg paling senang. AJINOMOTO..

suma orang tau kan ajinomoto 2 apa? ajinomoto ni ialah nama sebuah syarikat yg mengeluarkan sejenis penambah perisa yg bernama monosodium glutamate(MSG). tapi besa la budak2 m'sia panggil benda ni ajinomoto.

sebab umami ni disebabkan kehadiran carboxylate anion dalam glutamic acid yg selalu ada dalam daging, cheese, atau any heavy- protein food, wujud la MSG 2 sebagai penambah perisa.

MSG ni dijumpai oleh orang jepun yg bernama Kikunae Ikeda, time beliau sedang kaji tentang seaweed. pastu gabung sdengan AJONOMOTO untuk hasilakn MSG.

harap2 anda boleh faham, dan kalau2 la aku tersalah bagi information kan, jangan la malu2 bagi tau ok. ni ak tulis ikut yg aku belajar jak, malas mau cek tenet. mana la tau aku salah faham apa yg cigu 2 cakap di depan.

besal la, aku nda tidur pun, kadang2 melayang jugak fikiran aku, nda pun aku nda faham kanji yg cigu 2 tulis, nda pun aku nda faham cigu 2 cakap, nda pun....

ok la,da~

No comments:

Post a Comment