Friday 23 April 2010

My oRgaNIc cHemISTry::> bIOCheM

macam untuk orang yg time sekolah nda pernah try mau faham2 apa yg dibelajar di kelas tapi hafal tuk exam, aku rasa yg bakal dikongsi ni bagi refresh otak sikit kali ah~

time kelas ni, aku belajar 1 organic molekul baru nama dia 18-crown-6. ok, nama IUPAC dia 1,4,7,10,13,16-hexaoxacyclooctadecane... kena la tau, aku ni budak kimia....

bagi aku 18-crown-6 ni cantik, n unik.... 18-crown-6 ni ada 6 biji atom oksigen n atom2 ni la yg akan main peranan akan keunikan 18-crown-6 ni.. ada banyak jenis lagi pasal crown ether ni, tapi aku belajar 18-crown-6 ni jak.

but, this crown ether can exhibit selectively toward specific metal cation depending on size,number and type of heteroatom.
(p/s: heteroatom ni adalah atom selain Carbon and hydrogen.)

suma yg belajar kimia mesti tau yg metal cation can't be dissolved in oil but water. contoh Natrium,(Na) yg akan hasilkan NaOH kalu campur dengan air, tapi tidak pada minyak..

but, if a metal cation connects to this 18-crown-6, contoh dia Kalium(K), Kalium ion ni akan boleh larut dalam minyak sebab 18-crown-6 ni boleh larut dalam minyak tapi susah sangat2 pada air. hebat kan??

18-crown-6 ni boleh tukar sifat metal tadi. hi3.. besanya crown ether ni digunakan untuk pisahkan cation, dissolve inorganic salts into organic solvents and etc.

time tengah2 mulut aku besar terbuka dan mata aku bersinar2 sebab bab ni menarik, tiba2 sensei tanya 1 soalan.

ni soalan bio k..
kita suma tau yg sel punya membrane yg pisahkan sel dengan luar. this membrane terbina dari misel dari bahan yg larut air dan larut minyak. membrane ni ada 2 lapis, luar dalam sel adalah larut air, tapi tengah2 2 larut minyak.
(aku nda terer la mau explain, sepa study bio, faham kan??)
so, soalan dia sekarang camana Kalium, Natrium, Calcium ion boleh masuk dalam sel2 kita kalu dia nda boleh lepas membrane yg larut nimyak 2??

ANS: ada chanel yg wujud antara membrane ni yg bolehkan ion2 ni keluar masuk sel dan ada 1 mechanism yg control kepekatan ion2 ni. 1 chanel for 1 ion.

so, chanel ni sama style dia dengan 18-crown-6 ni. he3.. so soalan sel ni kaitkan kita antara kimia and bio, yg menghasilkan subject biochemstry yg memang best tapi kena faham betul2.

faham nda aku punya penerangan? saja jak mau kongsi2 ilmu, orang jakun kan??? hi3

2 comments:

  1. wah...
    kemah keming(bhs klate)
    (mantap dlm bm)..
    huhuhu...
    selasa depan aku test organic chem...

    ReplyDelete
  2. ha3..
    sbb ak rsa bnda ni bes, 2 yg tlis.. hi3

    gud luck exam

    ReplyDelete