Tuesday 6 April 2010

:: entrance university ceremony::

tahun lalu time aku masuk yamaguchi u. ni aku nda pegi nyuugaku shiki,入学式 ataupun entrance u. ceremony. tapi tahun ni kami bagi budak2 1st year pegi, ambik pengalaman dan kenangan. bukan suma orang boleh rasa tau...

aku pula pegi sebab pegi ambik sijil untuk TOEIC, exam english yg kena ambik, dan sebab aku dapat markah yg memang cantik, so aku dapat la sijil ni. he3 jiman[自慢] sikit ek..(bangga2)

cam besa la budak2 jepun ni memang akan pakai suit la time2 ada ceremony macam ni. dan memang sepesen jak budak2 ni, nasib memang budak2 lelaki dia memang sudah kakkoi dengan ketinggian dan style rambut yg memang cantik, sempat jugak la mata aku pusing2.. hi3

aku pula pakai baju kurung purple dan nda mau pakai blezzer. so, aku la yg paling cantik ari 2.. hi3( jiman lagi..) time nama aku kena sebut tuk ke depan, fuhhhh... kinchou[緊張], nervous gila2 la.. tapi memang pengalaman yg sangat baik.

bukan suma orang nama dia kena sebut dalam ceremony yg suma orang jepun dalam dewan 2 dan tekun mendengar nama korang disebut dan tepuk tangan untuk kejayaan korang.. kan3???

time aku jalan2 dalam market beli barang, tiba2 ada makcik tegur aku cakap
'今日はおめでとうございます。'
:tahniah untuk hari ni...

terharu aku ada makcik cakap tahniah pasal TOEIC 2, mesti dia ada time nyuugaku shiki tadi..

abes cerita pasal aku, sekarang nak kongsi sikit pasal bestnya pegi nyuugaku shiki ni. aku memang mengaku bosan sikit la, tapi kalu faham apa pakcik2 ni cakap, memang kandou[感動] gila2 la..

ayat2 dia yg meraikan kejayaan kita dapat masuk u, perkataan2 yg bagi semangat tuk jangan pernah mengalah dalam hidup, serius buat kita rasa betapa hebatnya kita, ryuugakusei[留学生] ni dapat masuk u oversea.

bayangkan dalam banyak2 budak ni ada kita yg duduk tapi beza dari yg lain tapi memahami mereka dan mampu compete dengan dorang.

lepas abis ceremony ni, di luar budak2 lain yg punya bukatsu「部活],club n sakuru [サークル] tengah tunggu budak2 ni untuk ajak masuk club dorang. memang meriah sangat di luar. dengan budak2 main band..

serius rasa welcoming gila. bagi kita kurang sikit la kali sebab durang bda berapa layan kita sangat tapi memang best la tengok dorang2 ni.. hi3

dan juga bunga2 sakura yg jatuh bila kena angin buat tempat 2 cantik sangat2. fuhh...

so guys, no matter which country kita study, masing2 ada cerita hidup yg indah dan sedih tapi besa la, mana da tempat yg nda punya kesusahan..

usaha la supaya akhir nanti kita dapat buat muka bangga ambik sijil graduate. jangan la fikir mau cukup2 lulus jak.. target la A+.. bagi mak dan bapa bangga sikit dekat kejayaan kita..

sekian....

No comments:

Post a Comment