Wednesday 11 November 2009

BeRTeRUs TeRanG

Tahukah anda jalan paling senang untuk menyelesaikan sesuatu masalah itu adalah BERTERUS TERANG?

Punca paling besar yg boleh m'nyebabkan timbul masalah ialah menipu. Itu la pasal ALLAH m'larang kita daripada b'bohong, kerana jalan selepas itu akan semakin rumit dan mendou(menyusahkan)...

Ada orang cakap, menipu untuk kebaikan, agar tidak m'nyinggung perasaan orang, nda pa dan boleh dimaafkan.. Lagipun bukan selalu.

Ada juga orang cakap, kenyataan itu kadang kala m'nyakitkan, jadi kadang2 2 lebih baik kita tipu sikit2 untuk tidak m'nyakitkan orang lain. Biar la, asal dia bahagia~

Kamu percayakah? Betul, aku pun rasa kenyataan 2 betul, jika difikir dari segi logik dan keadaan la. (aku nda kira hukum tau yg ni, memang la menipu 2 b'dosa!!) Aku akui itu.

BERTERUS TERANG. Benda ni la yg paling susah mau dibuat oleh insan yg punya akal fikiran dan neuron2 yg aktif dalam kepala dia. Banyak yg mau difikir. Malu, pride,dan apa2 jak yg korang mau tambah. Aku pun rasa susah mau b'terus terang.

Especially kalau benda 2 pasal hati. Contoh, muka nda cantik, belajar pun cukup2 makan, nda pandai b'gaya, teda duit, nda pandai layan lelaki, cakap main lepas, suma yg buruk ada sama korang la lebih kurang, yg gila nya ko suka lelaki paling hensem(kali la~), paling femes la at least, dalam batch ka, kelas ka, mana2 pun ok. Mau ka ko g b'terus terang cakap ko suka dia?

Akan wujud banyak alasam, malu, rasa rendah diri la, nda layak la, na berani la,.. sedangkan korang nda tau pun kalau2 lelaki 2 suka korang.. Haaa~ kan da melepas..( tapi selalunya k'barangkalian tu rendah la tuk dia suka ko.. he3)

Tapi bagi kau, memang langkah paling tepat dan sesuai ialah b'terus terang. Luah jak apa yg ko fikir, rasa, pandangan.. Rilek la akibat dia nanti, at least korang sudah cakap. Nda la menyesal.

Bagi aku orang paling bodoh( gomen ne, aku sejak datang jepun ni, t'suka pula guna p'kataan ni) ialah bila dia menyesal nda buat sesuatu b4 benda 2 jadi.. Lagi bengang kalu dia nda usaha apa2 pun b4 2, tapi gatal mau m'nyesal.

Buat benda jangan sampai menyesal nanti. Macam ada orang cakap, beribadah la kepada ALLAH macam sudah teda esok untuk kamu... (ayt ni banyak version erk, ni version ak.. tapi isi dia sama jak...)

Jujur itu akan bawa pada percaya. Percaya akan bawa pada hati, bahagia, cinta. Biar pedih, biar sakit, aku yakin cakap yg betul itu akan bawa kebaikan pada diri. Sakit ditipu lagi pedih dari sakit didengarkan 1 kejujuran.

Aku yakin begitu, sebab aku mau kejujuran untuk percaya. Aku akui, aku memang nda percaya orang. Dari banyak2 yg aku cerita sama orang, aku pun nda pasti ada ka yg memang aku jujur gila2, nda sembunyi2 lagi apa2.

Rasanya aku paranoid, b4 aku form4, aku rasa aku cukup jujur ngan kawan2 aku. Aku ni jenis yg apa yg jadi sama aku ari 2, aku akan cerita sama kawan baik aku. huhu, sori la erk kawan2 yg rapat sama aku, mesti m'nyampah sama aku ni. hu3

Lepas 2, aku jadi takut mau luah apa yg aku rasa. selalu nya kau akan senyum jak, n buat bodoh jak apa orang cakap. Even aku rasa salah, aku biar jak.. Lantak la korang, camtu la kau fikir. Suriah yg suka keluarkan pendapat dia, luahkan fikiran dia, suriah yg itu sudah teda. Aku rasa la.

Aku yg sekarang ni lebih suka pendam sendiri dari luah aku rasa apa. Bila aku luah, aku nda tau pun itu ka yg betul2 aku rasa sebenarnya.. Manusia berubah. Aku percaya itu, tapi aku nda tau p'rubahan ni 1 kebaikan atau tidak. hu3

Jadi sebenar nya aku nda boleh bagi nasihat ni pada sepa2 pun, untuk berterus terang. Aku nda layak pun mau suruh orang jujur.

Tapi sebab aku tau sakit ditipu, sebab aku pernah rasa dikhianati, sebab aku pernah rasa pedih tahu 1 kejujuran yg m'nyakitkan hati,sebab aku pernah rasa suma rasa itu, aku mau orang yg baca ni, lebih hargai perasaan insan yg ko sayang.

Pedih, sakit, terluka. Banayak jak perkataan yg boleh dicakap kalu mau cakap pasal persaan time tau 1 k'jujuran yg nda sedap didengar, yg nda macam yg ko impi. Tapi aku rasa hati aku lapang lepas tau..

Nda macam aku tau aku ditipu, dikhianati. Sakit, parah, berdarah, suma 2 aku rasa sampai sekarang. Sakit dia, biar aku dan sepa2 yg pernah kena, dan ALLAH jak yg tau. Jangan pernah fikir mau rasa, SAKIT!!

Jadi, hargai la perasaan mereka, bina percaya dari k'jujuran. Jangan lukakan hati orang, ok~
Cuba untuk berterus terang....









No comments:

Post a Comment