Friday 23 October 2009

kelas+ nda faham= bengong

Ari ni cam besa, kelas pagi aku dimulakan dengan seibutsu(biologi). Ni la antara kelas yg aku paling takut, sebab banyak sangat perkataan yg aku nd tau. N sensei(cigu) dia macam unfriendly sangat, aku nda faham soalan dia bagi, n aku nda faham kelas ni. uwa~

N yg yabai(teruk) ialah minggu depan ada chuukang shikeng(mid sem nya exam). Nda la aku tau ni macam mana. hu4.. Memang perah otak la aku ari 2...

Lepas 2, aku ada kelas chikyuu kagaku( earth science).. Sebenarnya kelas ni best kalu dalam bahasa bukan nihonggo. Sebab nya aku nda faham bha~ Lepas 2 sensei 2 ajar, boring gila2.. Suara da la m'dayu2(tp dia lelaki la), lepas 2 bagi kadang2 pandai melalut. Uwa~ nasib dia baik sama aku, nda la aku sampai ati mau tidur, lagipun naiyou(isi kandungan) kelas ni best.. Cuma aku nda faham sangat.

Yang kelakar kan, cara budak2 ni setiap kali kelas abis.. Hampir suma budak tidur tau, suma muka tunduk, kadang2 2 sampai mau t'kena meja sudah muka durang ni. Kadang2 bila datang syaitan jahat ngan idea2 yg nda baik ke kepala aku ni, aku selalu fikir, bila la kepala durang mau t'hantuk ni~ ha4. Jahat kan aku? hi3
Tapi yg best dia, bila sensei 2 cakap, ok la kelasa abis sampai sini jak ari ni(dalam bahsa jepun l a erk..) serentak suma angkat kepala, n start kemas2 barang, n tulis sikit2 dekat kertas syusseki (k'datangan).. Best gila~

Memang kan, time kelas m'ngantuk gila2, tapi bila sensei 2 cakap da abis, automatik mata jadi luas, badan jadi cergas, cam nd ngantuk ja tadi.. Lawak betul la bila aku fikir2 balik. Boleh pula jadi begitu~

2 yg bengong sangat bila fikir balik...

Lepas 2 aku ada kelas close-up japan. Ari ni cerita sal jepun selepas world war 2. Memang aku sanjung la jepun ni. Cara dia bangunkan negara dia lepas perang 2 memang hebat gila2 la. Walau pun bi sensei 2 ak gila2 nda faham la. Soi betul la~

Cuba bayang, dari lepas hancur gila2 lepas perang, dalam masa 27 tahun, jepun jadi negara 2nd untuk GDP growth.(nda la aku tau bm dia.. gomen!) Tahun 1965-1970 kadar GDP dia sampai 12.1%. Boleh bayang??

Lagi aku rasa hebat, tokyo time 1958 cam kl sekarang. Fuh, bangunan banyak gila n tinggi. (memang la banding kl lagi buruk, tapi boleh bayangkan time 2 baru 1958.. time 2 m'sia baru 1 tahun merdeka).

2 yg aku t'muhasabah diri sekejap. Di sekeliling kita ni banyak jak benda yg hebat dan cukup untuk buat kita rasa b'syukur dengan nikmat ALLAH. Paling dekat, diri sendiri.. Tapi 2 cam da besa orang cakap, sampai aku rasa korang nda kan sedar kot..

Jepun ni tunjuk arah kita yg
kalau kita mau, ada jak jalan tuk ke situ, usaha la
beza dia,orang jepun ni nda percaya tuhan dan kita yakin akan wujudnya ALLAH. So, sepatut nya kita lebih b'jaya dari dia...

Jadi, percayalah ALLAH i2 sentiasa ada untuk kita, so kita harus la sentiasa usaha untuk ada masa tuk ALLAH. Jangan main lantak ja, mau hidup best2, tapi nda mau usaha. Pandai minta sama ALLAH tapi nda mau sembah DIA...

pikir sendiri la beh~













No comments:

Post a Comment