Friday 14 June 2013

report..?

kena buat report pasal gene technology and protein engineering. ok, fine.. aku buat.. cari punya cari la maklumat di internet dalam english, (memandangkan kepandaian bahasa jepun ku tidak mampu menampung kehebatan bahasa tingkat atas buku2 yang aku nda faham2 biarpun aku baca banyak kali.), aku akhirnya faham la jugak pasal benda ni. pernah belajar tapi nda la detail2 macam yang aku cari ni.

masalah dia, sudah aku puas memahamkan dalam bahasa omputih yang memang menguji tahap kefahaman bahasa saintifik aku yang da berkarat ni, aku nda tau macam mana mau tulis dalam bahasa jepun. tensen!

masalah betul la belajar di jepun ni kalau english pun sekangkang kera jak pengetahuan, japanese pun setanak nasi jak kefahaman. mau buat report, mula la tu macam orang gila. susah sangat ka report tu???

dari pukul 10 malam aku start membuat dalam jepun, lebih 10 helai kertas A4 tu aku buang, sedar2 sudah azan subuh pukul 3.20 pagi, nda juga siap2 report aku yang cuma perlu ditulis sebanyak 1 helai. uwa......!!!! nda pa, bangun ambik wudu', solat subuh, tenang la tu...

siap2 sembayang tu rasa mata aku macam mau bengkak sudah ni. nda pa, aku buat in english. siap2 aku ambik masa 1/2 jam jak buat.(ni bukan mau tunjuk aku terer english ek tapi reference aku kan in english..) antap jua deh mun gitu2 nganya. 

aku nda tanya pun prof tu aku boleh ka buat in english tapi lantak la. nda pula dia cakpa tulis dalam jepun. safe la tu... nda larat la prof mau cari word yang aku nda tau sebab macam semua jak nda tau. tapi its a wonderful learning. banyak aku tau untuk buat 1 helai report. 

moral of the story is, whatever kind of result you'll get, either it is good or not good (don't say bad, be positive bebeh..), the process to earn the result is a way of learning. there's always good things you'll earn in everything. 

minggu depan aku kena antar report 2 helai tentang「the importance of reflection for medical scientist」
mati la aku fikir apa mau tulis ni. hahaha. belajar etihcs in japanese is not an easy task compared to study organic chemistry in japanese. i can't even understand a single verse, phrase that prof said in lecture. oh mi gosh..

No comments:

Post a Comment