Monday 17 June 2013

experiment.

aduh, mau masuk 3 minggu sudah aku buat jikken ni tapi nda jadi2. masalahnya, bukan exp. tu yang nda jadi, aku nda sampai lagi mau ke buat jikken. aku sekarang berada di step membikin sample. boleh terima ka???

aku rasa mau pecah jugak la kepala aku fikir apa salah aku buat ni ah.. tema aku untuk master ni adalah berkaitan dengan surfactant(界面活性剤) dan bahan yang aku guna ialah sugar esters(SE). sepa tau sugar esters ni apa angguk kepala.

aku jujur nda tau pun kegunaan benda ni apa sampai time aku kena bagi shuuron(thesis tuk master) senpai dan kena buat benda ni untuk master tahun ni. nda payah SE, surfactant tu apa pun aku nda tau. tu la, benda ni banyak digunakan di makanan tapi makan jak aku tau, adui hai...

surfactant? menurut encik wiki, surfactant ni digunakan untuk melemahkan kekuatan tegangan permukaan liquid, interfacial tension between 2 liquids, or that between liquid and solid. mau tau lebih detail, tekan la encik wiki tu ek... tapi memang best la benda ni.

nah, SE ni pula adalah sucrose fatty acid ester yang non-ionic dan mengandungi hydrophilic(bahagian sucrose) dan lipophilic(bahagian asid lemaknya). dia ni banyak diguna dalam pembuatan dessert. contoh, kek, chocolate, cookies, etc.

kesimpulannya benda ni best la untuk sesiapa yang suka buat dessert tapi untuk orang macam aku yang perlu buat experiment guna dia, aku rasa macam mau nangis. nda pandai jadi2.. tensen!!!

tapi nda pa, usaha tangga kejayaan. aku cuba lagi sampai menjadi. jangan putus asa. fighting!

No comments:

Post a Comment