Friday 19 March 2010

~relief~

sebab teda benda mau buat sekarang ni,aku pun melayan la drama korea yg b4 ni aku shokai, OBGYN.

dalam drama ni ada 1 part ni baby ni ada DOWN SYNDROME. aku bagi link kalu2 ada orang yg nda tau penyakit ni penyakit apa kan.. mama dia siap suruh doktor 2 give up on that baby in CT. bahasa kasar suruh bunuh baby 2 la.

tapi doktor 2 selamatkan juga baby ni tapi mama dia nda mau pegi tengok baby 2. doktor 2 try jugak pujuk mama dia supaya pegi tengok baby 2.

mama dia cakap apa guna kalu aku pegi tengok baby 2. teda apa yg akan berubah pun kalu pegi tengok baby 2. apa baby 2 boleh bagi?

n time ni doktor 2 cakap..
relief. when they cant see something bad, people imagine it to be much worse than it is.so they feel more fear when they cant see it.but when you actually see it, your worry is cut in half, and when you face it, it's cut in half again.

ayat ni sesuai tuk sepa2 pun yg sedang alami masalah, nda kisah la apa pun. time 1st2 masuk kelas tuk orientation dulu, aku pun punya perasaan macam mau balik jak. nda mau masuk kelas.

time 2 la banyak sangat fikir. kenapa la aku pilih gakka yg aku sorang jak budak oversea. macam mana mau buat kawan sama budak2 jepun ni. aku mau senyum ka mau buat muka biasa. mau buat bodoh tapi jantung macam mau jatuh jak rasanya.

banyak sangat fikir. tapi bila sudah masuk nda la macam yg aku fikir b4 masuk. awal2 memang la budak2 ni nda berapa layan, tapi lama2 boleh jak cerita2, ketawa2, main2 sama durang ni. tapi,macam doktor ni cakap la.

we'll never know what's happen next until we do it. its not hard as you imagine b4 you do it.. keep some faith on yourself hun...

cam waktu jikeng(exp.). da la aku nda tau nama2 benda yg ditulis dalam buku jikeng ni. tanya senpai(senior), teda senpai yg pernah buat jikeng ni. besa la, aku kan lain gakka.. memang nangis2 la aku buat junbi(preparation) b4 jikeng ni sendiri2.

tapi takut2 pun aku, banyak benda nda tau nama, soalan hampir suma nda boleh jawab, buat jikeng tapi time mau tulis result, nda tau pula dalam nihonggo apa, dush3... aku lepas jak buat 6 jikeng 2...

banyak la benda yg berlaku dalam jikeng aku, tapi jikeng yg aku buat 1 sem ni telah dapat dilalui dengan keputusan yg sangat membanggakan.

so, moral of the story here... don't run, just face it. sure you can do it.

No comments:

Post a Comment