Monday 29 March 2010

::my 1st egg tart::

biar buruk bentuknya, sedap tau!! he3.. puji egg tart sendiri pulak kan. ni egg tart 1st aku buat aku bagi senpai2 aku makan.

selain aku memang nda pandai masak, aku teda jishin(confidence) la mau bagi senpai2 aku yg terer masak ni makan. hu3.

tapi tujuan asal aku masak ni sebab da janji sama poji,senpai aku yg da sotsu(graduate) ni tuk masak something tuk dia b4 die balik msia. so, aku masak la tart ni untuk dia..

senang jak mau buat tart ni, bahan pun senang. bahan pun nda guna banyak.. cuma ambik masa la kali, sebab kena bakar 2 kali. hu3

dengar senpai2 aku yg aku bagi tart ni cakap sedap, even sebenarnya manis sangat bagi aku sebab terlebih gula, kembang sikit ati aku. semakin berani la aku nak buat lagi dan try resipi2 lain selepas ni...

terima kasih senpai2 sekalian.

so, sebenarnya word ni ambik effect yg sangat besar dalam hidup kita. hanya dengan 1 perkataan jak pun boleh buat dunia ni berubah.

contoh, 'yes' sahaja boleh buat kita kahwin n hidup dengan orang baru. 'no' jak boleh buat kita nda dapat 1 kerja 2.

so, cuba bayang kalu kita cakap banyak2 perkataan?? boleh bayang nda effect dia macam mana???

contoh, 'orang yg suka mengadu dengan lelaki dan suka cerita masalah dengan orang lain adalah orang yg paling saiaku yg aku pernah jumpa dalam hidup aku'

saiyaku 2 maksud dia paling teruk, worst. kanji dia 最悪, kanji motto(mo)最も 2 maksud dia paling n kanji warui悪い 2 maksud dia evil, bad, nasty n etc.

ayat 2 ada 25 words. boleh bayang nda perasaan sorang kawan yg diperkatakan sebegitu?

so honey, why dont you think 1st before say that may hurt some other feeling. the best way 2 do it is you have to think how would you react or feel if somebody said those thing to you..

aku pun bukan baik sangat, main lepas jak, ayat pun selalu jak sakitkan ati orang. tapi disitu la wujudnya perkataan maaf, sorry, gomen, bian n etc..

kadang2 2 hanya maaf jak mampu selesaikan 1 masalah 2. so, ringan2 kan la mulut cakap maaf arah orang lain kalu sedar da terkasar bahasa.

4 comments:

  1. ohho...nak resepinye oshn.. hehe

    ReplyDelete
  2. boleh je kalu akk..
    hehe...

    ReplyDelete
  3. tapi buruk sikit la bentuk dia. lepas 2 nda cukup dalam, jd inti dia tersikit jak
    hehehe

    ReplyDelete