Thursday 10 May 2012

JaNGaN BaGi TumPaH taU~

cam besa la, sekarang ni serius busy gila dengan lab. ari2 aku buat exp dalam 2~3 ketul. khamis jumaat bekejar dengan report yg kena antar suma. 

tapi dalm gila2 aku tensen sebab sibuk, ari2 aku memang menantikan waktu pegi ke lab. selain ada Yu yang hensem, aku suka dengan tahap kesibukan sekarang. pegi lab tahu apa mau buat, tahu apa mau difikir n belajar suma, best!

tapi, bukan tu aku mau cerita. semalam ada satu waktu tu aku memang sangat busy. kena kira berat sample utk exp.熱風乾燥実験[ hot wind drying](adui hai aku nda tau apa mau translate nama exp ni..), lepas tu kena kira sample meltodextrin tuk kira water content dia, lepas tu kena kira lagi berat sample tuk exp. 静置脱着乾燥実験[silent drying](ni pun aku nda tau mau translate apa..)

kira aku salah pilih timing la sebenarnya tuk mulakan exp kali ni. terpiled up la pulak aku punya exp's time kan.. lepas tu tengah aku gelabah2 kira berat sample tuk silent drying tu, abis sudah aku kira, tutup tupperware, angkut tupperware mau kasi masuk di oven(aku pun nda tau la nama equipment tu) balik, tiba2 aku tersadung.

adui! nda papa ka ni ah..? tengok2 sample dalam tupperware ok jak, nasib baik! kasi masuk la macam besa.. tengok2 c ZnCl2 punya tupperware, alamak, tumpah.....!!!

bukan ZnCl2 kan yang bahaya kalau tumpah sebab dia bertindak balas dengan alumi paper? KCl kan??? ok ka ni ah? nda kena sample punya dish bha kan? nda masuk sample bah kan? 

punya banyak aku fikir masa tu. adui. malas nya mau buat balik exp ni!!!! tadi pagi aku masuk lab, aku baca2 la method exp ni kan... di method ke4 ada tulis, "tuk elak solution jangan tumpah dan tekena sample dish, doublekan dish tuk solution. CAUTION! especially ZnCl2 sebab dia bertindak balas dengan aluminium, so aluminium akan corrode."

adui! memang kena buat balik la ni.. time pegi timbang berat sample, memang corrode abis la aluminium wrapper aku.. geli pun ada aku tengok! time aku bagi tau Fujii san pasal benda tu, bukan nya beliau marah, tapi ketawakan aku!!!

aku rasa 1 lab tu dengar Fujii san ketawa, lepas tu kena sambung lagi dengan labmate aku..
'nda sangka akan corrode sebegini. selama ni ada caution tu n suma orang hati2,jadi nda pernah jadi.  macam mau ambik gambar bagi orang tengok jak yang memang benda begini akan berlaku...macam mana boleh setumpah ni? oshn tejatuh ka?'

sambil cakap sambil ketawa Fujii san tengok sample aku. mau tarik aluminium wrapper tu pun nda dapat bha sebab solution tu. beliau cakap la, even exp aku nda jadi, tapi satu experience yang bagus la, n orang lain pun lepas ni akan lebih hati2.. lepas ni pun oshn akan lebih hati2 kan..

tapi malu oooo~
kalau kamu tengok dish sample aku tadi pun kamu akan ketawa la. 

熱風乾燥実験 = guna angin panas tuk keringkan sample. dalam 3 jam, selang 15minit akan timbang berat sample n lepas tu kita kira water content n standardize time tuk sample bagi setiap 15minit tu.buat masa ni aku guna gel sucrose n maltodextrin. 

静置脱着乾燥実験 = tetapkan satu suhu(kali ni aku guna 30℃) pada oven(equipment tuk keringkan sample, tapi aku lom lagi ingat nama dia apa, so aku panggil oven jak la ek...). lepas tu buat gel sucrose, n ambik 1cm x 1cm punya gel, letak atas dish, n letak dish dalam tupperware yang ada solution's dish. kali ni solution yang diguna ialah NaCl,KCl, MgCl2, ZnCl2,Mg(NO3)2..  tutup tupperware, n masuk dalam oven tadi n biarkan dia kering sendiri. exp ni kena tengok hasil dia setiap 24 jam tuk 7 ari. setiap 24jam, timbang berat sample, n cek nanti dia punya water content n standardize time. camtu la...
 

No comments:

Post a Comment