Wednesday 1 February 2012

aYaT2 ChENtA

hadis ke-29

Dari Muaz bin JAbal r.a berkata: 'khabarkan kepadaku suatu amalan yang membolehkan aku masuk ke dalam syurga dan menjauhkan aku dari neraka.'

Jawab NABI SAW:' sebenarnya engkau telah bertanya suatu perkara yang besar, dan sesungguhnya amat mudah sekali bagi sesiapa yang dimudahkan oleh ALLAH Ta'ala iaitu: hendaklah enngkau menyembah ALLAH dan tidak menyekutukanNya dengan sutau yang lain. engkau medirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, berpuasa sebulan Ramadhan dan mengerjakan haji ke Baitullah. '

Kemudian NABI bersabda lagi :' mahukah engkau aku khabarkan pokok amalan, tiangnya dan kemuncaknya?' aku menjawab,'mahu, ya Rasulallah.' sabda baginda, ' pokok amalan ialah Islam, tiangnya ialah sembahyang dan kemuncaknya ialah jihad.'

Kemudian NABI bersabda,' mahukah engkau aku khabarkan kunci kepada semua perkara ini?' aku menjawab,'mahu ya Rasulallah.' lalu baginda memegang lidahnya seraya berkata, ' awas, jaga ini baik-baik.'

aku bertanya,'Ya Rasulallah, adakah kami akan dituntut kerana berkata dengannya?' baginda lalu menjawab,' dan tidak akan dicampakkan manusia ke atas muka mereka atau batang hidung mereka ke dalam neraka, melainkan hasil tutur bicara mereka.'



参考文献:
diambik dari message yang dibagi oleh Ruhana pukul 1.43 pagi ari ini. 

No comments:

Post a Comment