Friday 13 May 2011

palau pula malam2 ni... ^ ^

tengah2 malam ni aku rasa palau sikit pula.. time tengah siuk2 tengok drama thai ni kan, ada la satu scene ni hero dia kacau heroin dia ni kan..

hero dia buat la muka nakal 2 kan, pastu c heroin pula mengada2 la buat muka malu2 kan... aku pun nda tau kenapa tiba2 aku ingat prof. YAMABUKI(山吹先生).. hahahahah...^ ^

tadi buat experiment dengan 山吹先生, pastu time mau larutkan polymer 2, memang ambik masa la.. bayangkan, 200g polymer dilarutkan dalam 10ml chloroform(CHCl3).

time Ayu tengah buat benda 2, aku buat la pengiraan tentang masa larutan polymer ni bergerak.. susah la mau terang. nda dapat aku terang guna bahasa melayu.

ok la, senang cerita. tadi aku buat experiment tentang kenal pasti jenis polymer yg aku dapat. ada 1 unknown polymer ni, aku kena buat experiment untuk kenal pasti dia apa... gitu la.

so, sudah 1/2 jam c Ayu kasih tunggang tebalik flask 2, masih juga c polymer ni nda mau larut tau. jadi datang la 山吹先生 ni.. Ayu pun cakap la lama sudah dia pusing2 kan c flask ni, nda juga mau2 larut..

terus 山吹先生 cakap, dia nda mau Ayu kali, cuba suruh SURIAH buat.. kih3  ^ ^


last kali kena buat hasilkan 1 film dari larutan polymer 2 untuk tentukan dia punya 透過度( aku nda pasti la bi dia apa, tapi mungkin permeability kali...)

cover slide kaca dengan aluminium, pastu lap supaya cantik, kasih titik larutan polymer 2, then kasih rata sampai dapat 1cmx 1cm punya film.. lepas tu biar kering and kikis untuk ambik film 2 guna spatula..

cara dia senang jak kan, tapi sabar jak la mau buat. kalu nipis sangat, memang nda dapat mau kikis guna spatula. kalu tebal sangat, nanti infrared nda dapat detect la apa la. kalu nda pun, time kikis 2 c aluminium pula buat hal, koyak la apa la..

so, mau dijadikan cerita.. suma orang kena buat. aku dapat la hasilkan 3 film. haa, jangan jeles. time 山吹先生 cek2 tu, ada la budak yang repeat experiment ni tau. so beliau pun tanya la dapat buat film ka nda..

pastu budak 2 pun cakap la dapat. time beliau cek2 2, tiba2 beliau cakap, 'eh, yang ni cantik. siapa punya ni..?'

budak ni cakap la SURIAH yang buat.. then, 山吹先生 pun cakap, 'うまいねスリアさん。。上手やん。。'

山吹先生puji la aku cakap aku buat film cantik... terer ah buat.. kih3 ^ ^

time pegi tengok macam mana mau cek 透過度benda ni pun, 山吹先生pun cari la film yang mau dibuat contoh kan...

terus beliau cakap, 'ok, kali ni ambik group D punya sampel. ok, sensei nak guna film SURIAH la...'
 kih3 ^ ^(suka!)

nda tau kenapa tengok scene2 mengada hero heroin dalam drama ni buat aku ingat 山吹先生..
sensei ingat nama aku tau... haa, jangan jeles......

1 comment:

  1. ahhaha gila minta pujii postmu ani!!! aku pun penah try buat poysterine and ada lagi satu polymer yang ak xingat sda namanya..tapi last² macam ko la jua,ya jadi macam film yang sangat nipis.best tingu cemana polymer tu terbentuk :)

    tadi pun aku ada masalah kan larutkan benda neh.tunggang tebalik suma gaya pun ada nda juaa ya mau larut.last² ku biar nganya.nasib bek eksperimen menjdi jua hehe

    ReplyDelete