Tuesday 22 May 2012

di KuTuK aTau di BaGi PeRinGaTaN???

bejaur sama budak lab aku. makan sushi, n pegi kedai game suma, best tapi penat oo... time jalan2 tu, Sacchan cakap sama aku yang Hara kun cakap lately ni aku nda semayang kan...? tapi sebab Sacchan tau jak kenapa aku nda semayang n suma kan, dia cakap la aku semayang sebenarnya jak.

time awal2dengar tu, banding dikutuk oleh budak mesia sebab pakai baju kecik sangat ka, sebab aku telamapau bebas begaul sama lelaki  ka, cerita Sacchan ni lagi buat darah aku cepat sampai ke muka.

Ha??? Hara kun tanya sampai bab tu?? Aku rasa Hara kun nda la mau mengumpat aku dibelakang, cuma cerita2 jak. Tapi serius, aku rasa malu sangat2!!!1

serius. perasaan tu lagi teruk banding aku dapat tau Hafiz cakap dia nda mau kawan lagi dengan aku.
1. rupanya budak2 ni cerita jak pasal aku di belakang
2. sampai ke sembayang suma dia tengok.
ok, fine! perasaan di tegur oleh budak islam kenapa kau nda semayang dengan ditegur oleh budak bukan islam lain tau...!
3. kalau Hara kun pun perasan, tengok aku sampai ke detail aku semayang ka nda, mesti la orang lain pun perhati aku kan...? n that means Yu pun perhati aku jugak ka???

tapi sebab Sacchan da akap dengan Hara kun yang aku semayang jak, tapi orang lain nda perasan jak n all suma,(banyak la reason yang di bagi Sachan) aku rasa relief la. dengan orang lain nda tau la apa dorang fikir, tapi at least ada yang faham n tahu...

lepas tu bila aku fikir balik, mau ketawa pun ada. lawak la kena tegur pasal solat oleh orang bukan islam... dia macam peringatan pun ada. "Oshn, kau terlalu rilek jak dalam bab solat ni.. jangan lupa solat!" macam ALLAh mau tegur aku dengan cara lagi lain banding teguran yang lebih harsh kan...

moral of the story here, there's so many plus points you gain here, while you are studying in Japan, or wherever you are right now. especially things about religion, ISLAM. it brings you the inner sensitivity, about what are the un-muslim people think about you, about Islam, how they think you as the image of someone who has the faith towards god and trying to follow the real path you think are.

n how they treat you, see you, n once you gain their respect, you always got that. they'll show it in every moves, every single words, how they respect you n your religion.

everyone seems to think bad about people study oversea, how that change your belief towards what can n cant do in Islam. it depends on what you think actually. if you take the wrong dimension of thinking, you'll make a living in non-islam countries as an excuse to do what you cant do in mesia.

but if you think differently, it makes thing easier to know more, to understand more, n to practice more about what you have learnt n believe in Islam actually.

No comments:

Post a Comment